Субота, 17.04.2021, 16:31

Меню сайту
Календар
«  Квітень 2021  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930
Інші сайти закладу

Основні положення

     Питання формування цілісної особистості стоїть на вагомому місті серед психологів і педагогів. У центрі його – діяльність дитини, її активність, мотивація та умови організації видів діяльності, в яких відбувається різностороннє спілкування дітей із світом речей і людей, що є основною умовою всебічного розвитку дитини. Психологи прагнуть розкрити загальні риси в інтересах, потребах, відносинах, характерних для дітей різних вікових груп, що живуть в однакових умовах. Розглядаючи становлення особистості, як безперервний процес, що має свої стадії, психологи , природно, поставили перед собою задачу: розв’язати численні питання перспективності у навчанні та вихованні дітей на суміжних ступенях розвитку. Тільки успішне розв’язання цього комплексу завдань забезпечить «без кризовий» процес розвитку дитини і дасть змогу досить впевнено « проектувати» особистість підростаючої людини.
     Розвиток психіки – процес динамічний і суперечливий. На певному етапі з’являються негативні прояви, кризові стани, пов’язані з новими потребами, бажаннями, зацікавленнями. Тож необхідно бачити ці суперечності в дитячий поведінці, ці труднощі зростання. Саме вони стимулюють саморозвиток дитини, а психологи дають змогу визначити головне завдання щодо кожного вікового періоду.
    Спільним же для всіх видів діяльності дошкільнят є різноманітне спілкування з дорослими, яке сприяє їхньому загальному розвитку.
    Для виконання однієї з основних задач у вихованні, а зокрема – збереження психічного здоров’я і гармонійного розвитку особистості дитини, яке включає: благополуччя в емоційній і пізнавальній сфері, розвиток характеру та формування особистості, Міністерство освіти України видало наказ №127 від 03.05.1999 р. про психологічну службу системи освіти України; № 691від 19.10.2001 р. про забезпечення розвитку психологічної служби в системі освіти України, та забезпечення належних умов праці практичним психологам навчальних закладів.
     Колись один стародавній мудрець сказав: немає для людини більш цікавого об’єкта , ніж інша людина. Вагоме і цінне для кожної людини – від малечі до старечі – Знання про самого себе. Всім себе треба знати , щоб щоденно ними користуватися безпомилково – якщо це буде вдаватися – діяти і завжди бути щасливою людиною.
     Людина народжується безпомічною і безпорадною. Безвладною на відзнаку від дітей всіх інших живих істот. Ті народжуються з наперед заданими і готовими до дії механізмами і тому здатні своїми силами підтримувати своє життя.
     Людське дитятко зовсім безпорадне. Його рабське становище – в абсолютній залежності від оточуючого середовища. Що воно має? Декілька інстинктів і максимальний рівень енергопотенціалу – здатності до майже нескінченного розвою душевних сил. Єдина опора у ньому і ставка на цей дорогий дар природи.
     Дитина починає свій життєвий шлях майже з нульового циклу. Їй треба діяти так , щоб задатки розвивались у здібності - інструменти , які за будь яких умов забезпечили їй дієздатність, а значить і волю. А разом з нею здібність до творчості, перетворення оточуючого середовища на гармонійні предмети, а менш досконалі – перебудувати у досконалу гармонію.
     Призначення людини – пройти шлях від найпростіших імпульсивних рухів до розуміння законів про себе і всесвіту у багатьох цього видимих і невидимих проявах. Один раз пройдений шлях розвитку природа не повторює ; внутрішні місточки , одного разу зруйновані, природа не відбудовує.
     Кожен із названих періодів – стрибок у розвиткові, умова формування механізмів таланту і нова тенденція у вихованні і навчанні дитини.
1 рік – дитина оволодіває ходою. Пізнає світ руками – виключна прерогатива людини. Пізнаючи , - дитина оволодіває і простором своїх рухів , і часом, силами, які живуть і чинять їй опір. Це все велетенська робота, яку виконав кожен з нас.
2 роки  – дитина вже може діяти, розуміючи слово: 1)вона нагромаджує необхідний для життя словниковий запас; 2)поки що не відокремлює себе від оточуючих предметів, і тому діє тільки за чужою вказівкою. В цьому віці вона най слухняніша ( і приємна для батьків) дитина.

3 роки – починає діяти словом: 1)вона відокремлюється від свого середовища; 2)усвідомлює свій суверенітет – з’являється особисте «Я»і починає діяти від власного імені, подає команди і накази; 3)прагне підкорити своїй волі дорослих – і робить це дуже майстерно. Відтепер для дитини слова – дії. Перші його здобутки – кроки до творчості.
4 роки – цей період життя відкритий для створення у дитині: 1) «поліглота»; 2) «перекладача»; 3) «чомучки». Кожен малюк – поліглот, потенційний. А щоб він став дійсним , треба мати певні умови - мовне середовище. Крім того, що він оволодіває рідною мовою, він може оволодіти іноземними. Чомучкою стає малюк , коли: А)вперше відчуває межу , за якою починається невідоме; Б)здогадується, що там десь, за межею, міститься щось загадкове, таємниче; В)уявляє собі картину дива, майбутнього, прагне його визначити, оволодіти, зробити власним здобутком.
З 5 року починається вік гармонійного зростання дитини. Вона усвідомлює наші почуття до неї, бачить, що ми милуємося нею і намагається виправдати наші почуття. Він вчиться самим важливим речам: 1)діяти максимально; 2) робити будь – яку справу добре – не халтурити. Це є першим кроком на шляху роботи над собою. А дорослі у цій роботі – дзеркало , у якому дитина повинна бачити себе у натуральну величину , щоб орієнтуватися на нашу оцінку, наші почуття, спрямовувати свою роботу у бажаному природою напрямку. Якщо батьки реагують на все, що робить дитина, негативно, ставляться до неї байдуже, то вона відчуває себе позбавленою власних почуттів; душа не отримує живлення , черствіє. Наслідок – бездушність. Спираючись на наші почуття , дитина намагається зрівнятися силою почуттів з нами, наслідуючи нас. У глибині і яскравості наших почуттів вона отримує мету на майбутнє, переживаючи наші, вона розвиває свої, нарощуючи потужність і дійовість своїх.
Вік 5 – 6 років: період розвитку почуттів: 1) моральних; 2) пізнавальних; 3) естетичних.